Inschrijven
Om een goede werking te garanderen, en te zorgen voor optimaal plezier op de scouts voor zowel leden als
leiding, proberen wij te werken met groepen van maximaal 25 leden per geboortejaar. Afhankelijk van het aantal
vrije plaatsen per tak, zullen we een beperkt aantal nieuwe leden toelaten.
Voor het scoutsjaar 2026-2027:
- Inschrijven van broertjes en zusjes van huidige leden kan vanaf 17 april, via het formulier hieronder.
- Inschrijven van andere nieuwe leden kan vanaf 1 mei, via het formulier hieronder.
- Leden die dit jaar ingeschreven waren hoeven zich niet opnieuw in te schrijven, zij gaan automatisch over naar een hoger jaar. Als je je kind wil uitschrijven voor het volgend werkjaar, gelieve dan vóór de start van de inschrijvingen dit te laten weten aan de groepsleiding (groepsleiding@scoutingantwerpenzuid.be).
In onderstaande tabel wordt weergegeven of er vrije plaatsen zijn, per geboortejaar (voor het scoutsjaar
2026-2027).
Indien de leeftijdsgroep van je kind vol zit kan je het formulier toch invullen, dan zetten we je op de
wachtlijst. Als er een plaatsje zou vrijkomen aan het begin van het jaar, of door het jaar heen, laten we dit
weten.
| Geboortjaar: | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |
| Plaats vrij? | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Inschrijven doe je via het onderstaande formulier.
Nadien krijgt u een mail van ons met de boodschap of uw kind al dan niet is ingeschreven.
De informatie over de start van het nieuwe scoutsjaar en het afronden van de inschrijving krijgt u midden
augustus via mail.
Bij de inschrijving van uw kind kan u aanduiden of u gebruik wil maken van verminderd lidgeld. Dit betekent dat
u bij de start van het scoutsjaar €11,6 betaalt voor de verzekering van uw kind, in plaats van €45. Indien u het
financieel moeilijker heeft, kan u deze optie dus aanduiden. Wij vragen hier geen bewijs van en vertrouwen op uw
eerlijkheid. Of u nu kiest voor verminderd lidgeld of niet, uw kind is sowieso even goed verzekerd!
U kan ook de optie 'Fonds op Maat' aanduiden, dit houdt in dat u als ouder voor het jaargeld (40 euro voor
kapoenen, welpen en pioniers en 60 euro voor jonggivers, givers en jins) en alle kampen 1/3 van de prijs
betaalt, 1/3 van de kosten wordt door onze groep betaald en 1/3 door Scouts en Gidsen Vlaanderen. Ook bij deze
optie rekenen wij op uw eerlijkheid en vragen wij geen bewijs van een financieel moeilijke situatie.
Meer informatie over de kosten van scouts en mogelijke manieren om het goedkoper te maken vind je op de
homepagina van deze website.
Voor verdere vragen kan u steeds terecht bij de groepsleiding (groepsleiding@scoutingantwerpenzuid.be).
Stevige linker,
De groepsleiding
Let op:
Hieronder dien je de gegevens van uw kind in te vullen. Uw gegevens dienen ingevuld te worden bij 'Contacten' op het eind van deze pagina.
Kostenplaatje volledig werkjaar
-
Lidgeld: 37 euro
- Het lidgeld wordt gebruikt om de verzekering te betalen en om extra’s zoals de binnentent (ons programmaboekje) en het jaarkenteken te financieren.
-
Jaargeld
- Voor de kapoenen, welpen en pioniers (6–12 jaar): 40 euro.
Voor de jonggivers, givers en jins (12–18 jaar): 60 euro.
Het jaargeld wordt gebruikt voor materiaal en activiteiten zoals zwemmen; deze activiteiten moeten dus niet nog eens apart betaald worden. -
Kampgeld: We organiseren elk jaar 4 kampen!
- Herfstweekendje (eerste weekend van de herfstvakantie): 30–40 euro.
Groepsweekend kerstvakantie (26–28 december): 50 euro.
Mama-kind of papa-kind-weekend voor de kapoenen: ongeveer 40 euro.
Paaskamp (in de eerste week van de paasvakantie): ongeveer 10 euro per dag.
Zomerkamp (in de laatste 2 weken van juli): ongeveer 10 euro per dag. -
Uniform
- Das: 7 euro
T-shirt: 15 euro
Trui: 25 euro
Rok/broek, hemd: te koop bij de Hopper-winkel — hemd (35 of 38 euro), broek/rok (33 of 40 euro).
Bij de kapoenen is enkel de das verplicht en de t-shirt aangeraden.
Bij de welpen is de das, t-shirt, trui en broek/rok verplicht.
Vanaf de pioniers tot de leiding is de das, t-shirt, trui, broek/rok en hemd verplicht. - Doorheen het scoutsjaar zijn er verschillende evenementen om als scouts wat extra te verdienen, zoals een kaas- en wijnavond of spaghettiavond. Deze evenementen zijn niet verplicht.
Tegemoetkomingen
Mogelijke kortingen/tegemoetkomingen
Wij vragen geen bewijs van financiële moeilijkheden voor Scouting Op Maat of tweedehandsuniformen; wij vertrouwen hier op uw eerlijkheid. Voor verhoogde tegemoetkomingen via uw ziekenfonds kan het zijn dat u dit wel moet bewijzen aan uw ziekenfonds.
Scouting Op Maat bestaat voor gezinnen die het financieel niet makkelijk hebben. Gezinnen in schuldbemiddeling of verbonden aan het OCMW, personen met recht op verhoogde tegemoetkoming, alleenstaande ouders, alleenwonende leden, leden verbonden aan een instelling… Er zijn verschillende mogelijke kortingen:
- Lidgeld Op Maat: je betaalt 10 euro lidgeld in plaats van 37 euro. De rest wordt opgevangen door Scouts en Gidsen Vlaanderen vzw.
- Uniform Op Maat: leden met Lidgeld Op Maat krijgen korting in de Hopper-winkels als ze hun lidnummer geven. Je kan bijvoorbeeld 60% korting krijgen op een hemd en 50% op een broek of rok.
- Fonds Op Maat: voor weekends, kampen en het jaargeld kan de 1/3-regel worden toegepast: dit houdt in dat de ouder(s), de scoutsgroep en Scouts en Gidsen Vlaanderen elk 1/3 van de kosten betalen.
Als je hiervan gebruik wil maken, kan je de leiding van uw kind aanspreken of een mailtje sturen naar groepsleiding@scoutingantwerpenzuid.be.
Tweedehandsuniformen: onze scoutsgroep heeft een eigen das, t-shirt en trui. Deze kan je tweedehands kopen. Je kiest zelf hoeveel je hiervoor betaalt. Indien er geen tweedehandsstukken meer zijn, kan het uniform worden aangekocht met 50% korting wanneer je gebruik maakt van Lidgeld Op Maat.
Tegemoetkoming van uw ziekenfonds
Bijna alle ziekenfondsen betalen kamp- en lidgeld deels terug. Hoeveel en hoe is per ziekenfonds anders. Soms moet je een kopie maken van de lidkaart, soms een formulier downloaden en laten invullen door de groepsleiding. Als u denkt recht te hebben op een verhoogde tegemoetkoming, vraagt u dit best aan uw ziekenfonds.
Christelijke Mutualiteit (CM):
Tegemoetkomingen voor kampen: https://www.cm.be/nl/diensten-en-voordelen/kamp-en-speelpleinvergoeding
Partena:
Tegemoetkoming voor kampen: http://www.partena-ziekenfonds.be/nl/ziekenfonds-en-voordelen/voordelen-en-terugbetalingen/kampen-en-meerdaagse-activiteiten
Onafhankelijke Ziekenfonds (OZ):
Tegemoetkoming voor kampen: https://www.oz.be/vakantie/voordelen/jeugdbewegingskampen
Tegemoetkoming voor lidgeld: https://www.oz.be/vakantie/voordelen/lidgeld-jeugdbeweging
Vlaams en Neutraal Ziekenfonds (VNZ):
Tegemoetkoming voor kampen en lidgeld: https://www.vnz.be/voordelen-terugbetalingen/kampvergoeding
Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen:
Tegemoetkoming voor kampen en lidgeld: https://www.nzvl.be/jouw-voordelen/voordelen-voor-jouw-kinderen
De Voorzorg Antwerpen:
Tegemoetkoming lidgeld: https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/terugbetaling-lidgeld-jeugdbeweging
http://www.devoorzorg.be/antwerpen/voordelen-advies/terugbetalingen-ledenvoordelen/terugbetalingen-voordelen/vrije-tijd/jongerenvoordeel/Pages/Jeugdbeweging.aspx
Liberale Mutualiteit:
Tegemoetkoming lidgeld: https://www.lm.be/LMPlus/Rubrieken/Voordelen-en-diensten/Kinderen-en-jongeren/jeugdbeweging/Pages/DefaultArticle.aspx
Tegemoetkoming kamp: https://www.lm.be/NL/RUBRIEKEN/VOORDELEN-EN-DIENSTEN/VAKANTIE-EN-VRIJE-TIJD/Pages/Jeugdvakanties.aspx
Fiscale attesten
Scoutskampen worden gezien onder kinderopvang en zijn dus fiscaal aftrekbaar. Per opvangdag (een kampdag) kan
je maximaal 14 euro terugkrijgen per kind jonger dan 14 jaar (of jonger dan 21 jaar bij een zware handicap)
inbrengen als uitgave. De belastingvermindering is 45% van de uitgaven. De groepsleiding stuurt hierover een
document door rond april dat u moet invullen zodat de groepsleiding dit kan ondertekenen.
Bij vragen mag
u altijd een mailtje sturen naar groepsleiding@scoutingantwerpenzuid.be. U kan erop
rekenen dat zij discreet omgaan met persoonlijke informatie.
Individuele steekkaart
Wat is het?
De individuele steekkaart is het formulier waarop de ouders van scoutsleden jaarlijks de persoonlijke,
sociale en medische gegevens van hun kind invullen. Dankzij deze informatie kunnen wij als leidingsploeg
op een veilige en juiste manier reageren in een noodsituatie.
Digitale steekkaart
Leden (of hun ouders) kunnen zelf een login aanmaken op de Groepsadministratie en de individuele steekkaart
online invullen. Deze login wordt aangemaakt met het lidnummer dat op je lidkaart staat. Deze lidkaart wordt
aan het begin van ieder jaar uitgedeeld. Indien je geen lidkaart hebt ontvangen kan je je leiding contacteren
en bezorgen zij je het correcte lidnummer.
Enkel leiding en de leden zelf kunnen die informatie raadplegen. Om correct op noodsituaties te reageren is het van belang dat de individuele steekkaart steeds correct is ingevuld. De leiding stuurt voor ieder kamp een herinnering uit om de steekkaart na te kijken.
Hier vind je een handleiding voor ouders.